Algemene voorwaarden

Goede afspraken, goede vrienden.
Deze voorwaarden beschrijven de regels en richtlijnen die van toepassing zijn op uw aankoop, inclusief informatie over betalingen, levering, retouren en garantie. Door een bestelling te plaatsen, gaat u akkoord met deze voorwaarden. We raden u aan om ze zorgvuldig door te lezen. Als u vragen heeft of meer informatie nodig heeft, staan wij klaar om u te helpen.

Artikel 1: toepasselijkheid

1.1. Behoudens andersluidende schriftelijke en door ons ondertekende afwijkende bepalingen zijn al ons prestaties (inclusief doch niet limitatief inzake aanneming, huur, leveringen en verkopen) onderworpen aan de hierna volgende algemene voorwaarden.
1.2. De toepasselijkheid van voorwaarden van een andere contractspartij, ongeacht het tijdstip van overmaken (verleden, heden, toekomst) wordt tegensprekelijk afgewezen, ongeacht de wijze waarop dergelijke voorwaarden ons bereiken of bereikten (behalve voor zover het akkoord met een bepaalde clausule schriftelijk en uitdrukkelijk door ons wordt geformuleerd). De voorwaarden van andere contractspartijen maken bijgevolg geen deel uit van de overeenkomst en kunnen dan ook niet primeren op onderhavige voorwaarden noch wederzijdse opheffing tot gevolg hebben.
1.3. Aanvaarde oudere versies van onze algemene voorwaarden blijven gelden, behoudens voor zover zij onderhavige algemene voorwaarden tegenspreken in welk geval huidige voorwaarden primeren.
1.4. Met consument-klant wordt bedoeld de natuurlijke persoon die zich uitsluitend voor niet-beroepsmatige doeleinden op onze diensten en producten beroept.
1.5. De eventuele nietigheid of ongeldigheid van éénvan de voorwaarden brengt niet de nietigheid van de andere voorwaarden of van de overeenkomst mee.

Artikel 2: prijsoffertes en bestellingen

2.1. Prijsoffertes zijn vrijblijvend, gelden als inlichting en worden gedaan zonder verbintenis onzerzijds. Het akkoord met de prijsofferte door de tegenpartij geldt als bindend aanbod dat door ons dient te worden aanvaard alvorens een overeenkomst tot stand komt. Prijsoffertes kunnen bijgevolg steeds aangepast worden, bijvoorbeeld bij schommeling van de kostprijsfactoren.
2.2. Bestellingen, ook telefonische bestellingen en deze aangenomen door onze vertegenwoordigers zijn pas geldig en definitief na onze schriftelijke bevestiging.
2.3. De klant verbindt zich ertoe bij de bestelling alle noodzakelijke informatie ter uitvoering der werken of levering der goederen te verlenen en zich desgevallend door een raadsman of architect te laten bijstaan. Zo deze informatie bij de bestelling niet werd verleend, kan de klant zich niet beroepen op gebreken welke zouden voortspruiten uit het niet-verlenen van deze informatie.
2.4. Conform de wettelijke bepalingen is het de taakvan de opdrachtgever te zorgen voor de aanstelling van een veiligheidscoördinator en de nodige vergunningen te bekomen. Voorzieningen opgelegd door de veiligheidscoördinator, boven op de wettelijke bepalingen, zijn niet in onze offerte begrepen, tenzij anders vermeld. Zij zullen worden door gerekendaan de opdrachtgever (zelfs in het geval van een absoluut forfait).

Artikel 3: levertermijn

3.1. De leveringstermijn of uitvoeringsdatum die wordt meegedeeld is slechts richtinggevend.
3.2. De uitvoeringstermijn wordt uitgedrukt in dagen. Als werkdagen worden niet aanzien de zaterdag, zondag, wettelijke feestdag, de jaarlijkse vakantiedagen en compensatiedagen en de dagen waarop de weersomstandigheden of de gevolgen daarvan het werk gedurende ten minste vieruur onmogelijk (zouden) maken.
3.3. De leveringen en prestaties kunnen worden opgeschort wanneer de betalingstermijnen niet worden geëerbiedigd.
3.4. De consument klant heeft bij overschrijding van de vooropgestelde leveringstermijn of uitvoeringsdatum recht op een schadevergoeding van 10% op de prijs van de te leveren prestatie met een minimum van €125, indien door ons binnen de dertig dagen geen gevolg werd gegeven aan een aangetekende ingebrekestelling met ontvangstbewijs vanwege de consument-klant.
3.5. Ten aanzien van een niet-consument kan overschrijding van de vooropgestelde leveringstermijn of uitvoeringsdatum niet leiden tot schadevergoeding of de ontbinding van de bestelling en of de overeenkomst.

Artikel 4: vervoer en verzending

Vervoer, verzendingen en prestaties geschieden steedsop kosten van de klant. Goederen worden steeds verzonden op risico van de klant.

Artikel 5: voorlopige oplevering

5.1. De voorlopige oplevering der werken geschiedt onmiddellijk na de voltooiing ervan in onze aanwezigheid en deze van de klanten/of architect. Zij verleent kwijting voor klachten betreffende conformiteit, hoeveelheid en/of zichtbare gebreken der werkzaamheden of materialen.
5.2. De bezetting, verkoop of verhuur van het gebouw of het gebruik van de door ons geleverde werkzaamheden of materialen of de betaling van de factuur (niet limitatief) wordt gelijkgesteld met een voorlopige oplevering.

Artikel 6: gebreken en klachten/betwistingen

6.1. De klant dient de goederen onmiddellijk bij hun aankomst te onderzoeken, in geval van beschadiging, zichtbaar gebrek of afwijking, dient de niet-consument klant hiervan melding te maken op de ondertekende leveringsbon of werkbon. Later worden daaromtrent geen klachtenmeer aanvaard.
6.2. De consument-klant beschikt over een termijn van zeven dagen na levering en kan melding maken op de ondertekende leveringsbon of werkbon of per aangetekend schrijven. Later worden daaromtrent geen klachtenmeer aanvaard.
6.3. Verborgen gebreken dienen door de niet-consument klant te worden gemeld per aangetekend schrijven binnen de 7 dagen na de ontdekking ervan en in elk geval binnen de twee jaar na levering of meer specifiek binnen het jaar na de voorlopige oplevering. Door de consument-klant dient dit te gebeuren per aangetekend schrijven binnen de twee maanden na de ontdekking ervan en in elk geval binnen de minimumgrenzen van de wettelijke bepalingen van het Burgerlijk Wetboek. Later worden daaromtrent geen klachten meer aanvaard.
6.4. Voor aanvang van de werken moeten alle meubels, vloerbedekking, parket, e.d. door de klant beschermd worden tegen voorzienbare schade bij het uitoefenen van onze opdracht en in elk geval tegen schade ingevolge stof en water. Wij kunnen niet aansprakelijk worden gesteld voorschade ingevolge het niet of niet-voldoende naleven van deze clausule.

Artikel 7: facturatie en betalingsvoorwaarden

7.1. Wij behouden ons het recht verkochte goederen en/of geleverde prestaties te factureren naargelang de levering of uitvoering, zelfs als ze gedeeltelijk gebeuren.
7.2. Wij factureren steeds 30% van het contractbedrag bij wijze van provisie. Wij behouden ons het recht voor de aanvang van onze prestatie uit te stellen tot integrale betaling van deze voorschot-factuur.
7.3. Onze facturen zijn contant betaalbaar tenzij doorons uitdrukkelijk en schriftelijk een latere vervaldag werd toegestaan. Er kan slechts een disconto voor contante betaling worden verrekend indien dit vooraf uitdrukkelijk en schriftelijk werd overgekomen. Betaling dient te gebeuren of wordt geacht te hebben plaatsgevonden op onze maatschappelijke zetel.
7.4. De klant kan geen enkel bedrag inhouden als borgsom, behoudens andersluidende schriftelijke overeenkomst of wettelijke bepaling.
7.5. De factuur wordt steeds opgemaakt op naam van de persoon die de bestelling heeft geplaatst en/of die de leveringsbon heeft getekend en/of op naam van de persoon bij wie het werk is uitgevoerd. Slechts bij voorafgaandelijk schriftelijk akkoord van derde (bv. huurder, eigenaar, syndicus) kan aan deze derde worden gefactureerd die alsdan tot betaling van het geheel gehouden is.

Artikel 8: sancties

8.1. Bij gebrek aan volledige betaling van een factuur op de vervaldag, zijn er van rechtswege en zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling verwijlintresten verschuldigd aan 10% per jaar op het openstaande saldo.
8.2. Bovendien is de klant bij niet-betaling of onvolledige betaling op de vervaldag van rechtswege en zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling een schadevergoeding verschuldigd van 10% op het onbetaalde bedrag, met een minimum van €125, onverminderd ons recht om hogere schade te vorderen van niet-consument-klanten mits bewijs van hogere werkelijk geleden schade.
8.3. Bij gebrek aan betaling van een factuur op de vervaldag, worden alle door de klant verschuldigde sommen onmiddellijk opeisbaar, ongeacht de vervaldag of andere betalingsoverkomst die er zou gemaakt zijn.
8.4. Bij niet- of onvolledige betaling op de vervaldag van een factuur betrekking hebbende op gedeeltelijke leveringen of prestaties, behouden wij ons het recht voor om, zelfs indien een wel omschreven uitvoeringstermijn werd vastgelegd, het saldo van de bestelling of de rest van de werkzaamheden op te schorten tot integrale betaling van de verschuldigde hoofdsom, intresten, schadevergoeding en eventuele kosten. Deze schorsing kan gebeuren zonder dat enige schadevergoeding van welke aard ook kan verschuldigd zijn aan de klant.

Artikel 9: eigendomsvoorbehoud

9.1. Geleverde goederen blijven onze eigendom zolang de volledige betaling (met inbegrip van eventuele intresten, schadevergoeding en kosten) niet is geschied.
9.2. De klant verbindt er zich toe de goederen niet te vervreemden, onroerend te maken of te verwerken alvorens volledige betaling op straffe van een schadevergoeding van 25% van het openstaande saldo, verschuldigd van rechtswege en zonder ingebrekestelling.Deze schadevergoeding gaat niet kennelijk het bedrag te boven dat partijen heden kunnen vaststellen, aangezien de kans op verlies van minstens 25% bijfaillissement van de klant zeer reëel is.

Artikel 10: overmacht

10.1 Elk geval van overmacht of toeval bevrijdt ons van rechtswege van om het even welke verbintenis, zonder aanspraak op schadevergoeding. In het geval dat wij afhankelijk zijn van leveringen van derden zijn voormelde bepalingen eveneens van toepasbaar in geval van overmacht of toeval in hoofde van onze leverancier waardoor de leveringen vertraging zouden oplopen.
10.2. Onder overmacht wordt begrepen (niet limitatief): brand, staking, import- of exportbeperkingen, andere overheidsmaatregelen, vertraging of fouten bij leveranciers, prijsverhogingen bij de leveranciers van goederen of diensten. Hier ontoerekenbaar en onvermijdbaar karakter van de voormelde omstandigheden wordt steeds geacht verworven te zijn.

Artikel 11: bevoegde rechtbank en toepasselijkewetgeving

Iedere betwisting tussen handelaars dient behandeld voor de Rechtbank van Koophandel te Gent, Afdeling Gent. Betwisting met niet-handelaar dient behandeld voor de Rechtbank van de woonplaats van de niet-handelaar.